Frukost för barn – viktig eller oviktig?

Dagens viktigaste mål brukar man ju säga om frukosten – med all rätt

Det sägs att frukosten är dagens viktigaste måltid. Men hur viktig är frukosten egentligen? Och hur får man små frukostvägrare på bättre tankar.

Hos många familjer börjar frukostoron när barnet börjar förskolan. Många föräldrar tänker att det är då våra småttingar behöver som mest energi. Och det är sant, men samtidig då är det också som mest stressigt eftersom de flesta av oss har ju börjat arbeta. Barnet oftast vägrar att äta som mest just då. “jag gillar inte fil”, “gillar inte fröna” och allt verkar bara vara fel.

Men vad ska man göra om barnet totalvägrar frukost?

Det tar ca en månad att vänja kroppen och hjärnan vi att äta frukost så man måste ge det tid. Om barnet bara vill äta choco-pops, nutella, pannkakor, eller rostat bröd eller annat som inte är nyttig? Är det då bättre att man låter barnet äta det eller ska det låta bli att äta alls? Sanningen är att det är bättre med något än ingenting. Dock är ovan nämnda livsmedel relativt snabba kolhydrater och höjer blodsockret snabbt, lika snabbt sjunker det och det finns risk för en dipp på förmiddagen och brist på energi, svårigheter med koncentration och fokusering. Testa smoothies med yoghurt och någon frukt som barnet gillar.. Många barn med nedsatt aptit på morgonen har betydligt lättare för att dricka än att sitta och tugga på en smörgås som växer i munnen. En del barn behöver längre tid på sig än andra innan de kommer igång att äta vid måltiderna.

Frukosten är viktigt – den har samma funktion som startnyckeln i en bil.

Några bra frukost exempel för barn:

1-2 år

  • En halv portion havregrynsgröt med mjölk och en halv banan
  • 1,5 dl naturell yoghurt med frukt eller bär, en halv smörgås med smör och skinka
  • Ett ägg, 1 dl mjölk, en halv smörgås med smör och skinka

2-5 år

  • En portion havregrynsgröt med mjölk och en halv banan, en smörgås med smör och skinka
  • 2,5 dl naturell yoghurt med frukt eller bär, en smörgås med smör och skinka
  • Ett ägg, 2 dl mjölk, en  smörgås med smör och skinka

Man absolut inte ska stirra sig blind på mängden. Barn är duktiga på att kompensera.

Läs några tips för att öka barnets matlust.

Servera maten på det sätt som barnet tycker bäst om. En fin tallrik med roligt motiv kan göra matstunden lite trevligare.

Matset i bambu - perfekt till frukost för barn
Lär gärna barnet att aktivt börja äta själv.